#01 van trein naar metro

In de eerste aflevering van Halte Hoek zien we hoe RET-ers Cor van der Have en Henneke Sluimers de regio Rijnmond doorkruisen met de Promobus Hoekse Lijn. Hun doel: kijken of ze informatie kunnen verstrekken aan mensen die in de toekomst met de Hoekse Lijn gaan reizen. De 125 jaar oude treinverbinding van Rotterdam naar Hoek van Holland stopt er namelijk mee en de RET gaat het vervoer overnemen. Hiervoor wordt het oude treinspoor in een razend tempo omgebouwd naar een lightrail-verbinding. Dit houdt in dat reizigers tussen 1 april en september zijn aangewezen op vervangend vervoer en zich per bus zullen moeten verplaatsen.

Ook komt Jop van Varik – projectmanager bij de Hoekse Lijn – aan het woord. Trots dat hij is dat hij mag werken aan de herontwikkeling van de historische spoorlijn. 7 stations, zullen er onder meer worden gerenoveerd, waarbij gloednieuwe, kleurrijke portalen op de perrons voor een heel andere, meer eigentijds uitstraling moeten gaan zorgen. Als 1 april het project van start gaat, en het slopen begint, staat er een hectische periode voor de deur, waarbij het aankomt op goede samenwerking en goede coördinatie.

Samen met Martin Snijders – directievoerder bij de gemeente Rotterdam- inspecteert Jop in deze aflevering de halte Steendijkpolder in Maassluis. Nu nog de testlocatie van de Hoekse Lijn, maar straks ook een echt nieuw station. Alles wat hier wordt geleerd, zal gebruikt worden om de andere toekomstige stations op het traject in rap tempo te realiseren. Het geheim volgens Jop: prefab bouwen. Zoveel mogelijk in de fabriek laten produceren en dat straks ‘just-in-time’ aanbrengen op locatie. Dat brengt de snelheid in het bouwen van de nieuwe metroverbinding.

De rolverdeling tussen Martin en Jop, of beter gezegd tussen de gemeente Rotterdam en de RET is als volgt: de gemeente Rotterdam zorgt ervoor dat er beton, metaal en glas aanwezig is en bouwt het station, waarna de RET de systemen erin aanbrengt.

RET-ers in deze aflevering:

Cor van der Have

Al 41 jaar werkzaam als buschauffeur in Rotterdam. Rijdt ook als chauffeur op de Promobus Hoekse Lijn. Cor heeft veel veranderingen bij de RET meegemaakt, maar daar kan hij – zegt hij zelf – prima mee omgaan. Hij houdt van veranderingen en kijkt altijd vooruit. Een gestructureerd leven is niks voor hem. Vorig zomer heeft hij samen met zijn vrouw nog 4500 km per camper afgelegd. En dat in 4 weken! Hij houdt van zijn werk, is ‘tussen de wielen geboren’. Zelf woont hij in Vlaardingen, maar heeft hij in het verleden nauwelijks gebruik gemaakt van de treinverbinding naar Hoek van Holland. Maar in de toekomst zal daar vast verandering in komen. “Als ik over een tijdje met pensioen ga, ga ik zeker gebruik maken van de lightrailverbinding Hoekse Lijn. Om lekker te gaan vissen in Hoek van Holland!”

Jop van Varik

Projectmanager bij de RET. Al vanaf 1998 betrokken bij grote projecten. Jop heeft in zijn loopbaan aan alle uitbreidingen van het metronet mogen meewerken. Hij begon in 1998 met de Beneluxlijn, daarna kwam Randstadrail en nu dan de Hoekse Lijn. Hij ziet het als een ‘leuke afsluiting van zijn carrière’. Na dit project, wat hij natuurlijk tot een succesvol einde wil brengen, geeft hij het stokje over aan de jongere garde. “Leuk om later aan mijn kleinkinderen te kunnen vertellen wat ik allemaal heb kunnen doen bij de RET,” aldus Jop.

Henneke Sluimers

Verkoop- en servicemedewerker bij de RET. Henneke is al 29 jaar werkzaam bij de RET, de laatste 14 jaar als medewerker Verkoop en Service. Ze beleeft veel plezier in het informeren van mensen. Normaal is ze werkzaam op CS, Beurs of Zuidplein, maar ze geeft zich altijd op voor speciale dingen, dus ook voor de Promobus Hoekse Lijn. Nieuwe projecten, zoals de Hoekse Lijn, maar ook evenementen zoals North Sea Jazz en de marathon geven haar bij uitstek de gelegenheid om met reizigers in gesprek te gaan en ze uitleg te geven en te adviseren.

In elke aflevering van HALTE HOEK – van trein naar metro laat stadsdichter Derek Otte zijn licht schijnen op de Hoekse Lijn en de RET-ers die erbij betrokken zijn. Hieronder vind je zijn prachtige gedichten:

Weg uit de dagelijkse sleur, naar waar de geur van de zee wacht, iedereen die mee mag, het spoor voor jong en oud naar halte Hoek. Met de H van heimelijk naar rust op zoek. Van stad naar strand, een 125 jaar oude ontsnappingsroute, hoe moeten we die uitzwaaien? Vluchten als de lucht blauw, uitwaaien, een briesje neemt je zorgen mee. Zon hoog aan de hemel, al is het maar voor even, luisteren naar het ruisen van de zee. Van zwartwit naar een keur aan kleuren, altijd licht, lucht en water. Nostalgie is prachtig maar we bewegen richting later. Van Londen en Berlijn binnen handbereik, tot aan Moskou ooit maar hier stopt het spoor. Treinen houden op met rijden soms maar de trein die tijd heet, dendert door.

Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond, goedenacht… Ik heb u zonder aanziens des persoons ver weg gebracht. Dag in dag uit, meestal op tijd, voor niet zo heel erg duur. Ieder uur, u comfortabel, ik achter het stuur. Geen dank hoor, da’s niet nodig, lijkt mij een beetje sterk. Ik doe het met veel plezier, van daar naar hier en terug, het is gewoon m’n werk.