#02 Het tijdelijk busbedrijf

Jurgen Lakens en Eugène van Houwelingen vertellen over hun rol in het project Hoekse Lijn: het organiseren van vervangend busvervoer op het traject Rotterdam-Hoek van Holland. Voor Eugène en Jurgen breekt een spannende tijd aan nu per 1 april 2017 de treinverbinding ophoudt met bestaan, en de spoorlijn naar de kustplaats binnen no-time zal worden omgebouwd naar een splinternieuwe metroverbinding. 40 bussen zullen er straks op het traject worden ingezet. Hiervoor zijn onder meer bussen omgebouwd, is tijdelijk personeel aangenomen, en worden haltes aangepast en geplaatst.

Jurgen – manager van het tijdelijk busbedrijf van de RET, verantwoordelijk voor het personeel – ziet het vervangend vervoer op het traject Hoekse Lijn niet als ‘zomaar een pendeltje’. Er worden wel vaker (bus)pendeldiensten door de RET ingezet, bijvoorbeeld wanneer er een aantal metrosporen moet worden vernieuwd. Maar dit is andere koek, meent Jurgen. De Hoekse Lijn is ‘een heel traject wat wordt aangepast’, en waarvoor hij en Eugène 6 maanden lang het vervangend vervoer moeten gaan regelen met autobussen. Om dit voor elkaar te krijgen, zullen er 2 sneldiensten gaan rijden, 1 stopdienst en een versterkingsdienstlijn 156, die lijn 56 moet versterken op het traject Vijfsluizen – Schiedam-Centrum. En… mocht het deze zomer nou heel warm gaan worden – boven de 25 graden of meer – dan worden er nog 3 extra lijnen ingezet om het vervoer naar het strand te versterken.

Jurgen begeleidt de chauffeurs die op het traject gaan rijden. Hiervoor zijn 120 à 130 uitzendkrachten aangenomen – van heel ervaren tot zo groen als gras – die allemaal een intensieve klaarstoomcursus hebben gekregen.

Eugène – manager van het tijdelijk busbedrijf van de RET, verantwoordelijk voor het materieel – laat in deze aflevering van Halte Hoek zien hoe de 40 bussen paraat worden gemaakt voor het traject Hoekse Lijn. De bussen worden hiervoor omgebouwd en voorzien van nieuwe stickers en een OV-Chipkaart systeem. Ook worden ze natuurlijk grondig schoongemaakt voordat ze gaan rijden! Eugene houdt het overzicht op dit alles en zal ook de komende 6 maanden verantwoordelijk zijn voor het materieel. Samen met Jurgen zal hij straks vanuit het hoofdkwartier in Maassluis het vervangend vervoer gaan coördineren.

Verder zien we in deze aflevering RET-er Glenn Verschoor en zijn collega’s van de afdeling Haltewerk in actie. Zij zorgen ervoor dat de juiste bewegwijzering langs het traject Hoekse Lijn wordt aangebracht. Dit houdt in dat er correcte vertrektijden moeten worden geprint en nieuwe haltestickers en routeborden moeten worden gemaakt en geplaatst. Dit alles om het vervangend vervoer straks zo soepel mogelijk te laten verlopen.

RET-ers in deze aflevering:

Jurgen Lakens
Komt uit een echt RET-nest. Zijn opa werkte voor de RET en ging in 1981 met pensioen. Jurgen was toen een jaar of 5/6. Hij vindt het heel bizar dat hij nu mensen tegenkomt bij de afdeling RET Bus die ‘nog met zijn opa hebben samengewerkt’.  Zijn vader heeft tot 2005 bij de RET gewerkt, voornamelijk bij de afdeling Tram. En zelf is hij nu al weer 16 jaar in dienst bij het bedrijf. Jurgen kan zich niet voorstellen ooit in de metro te zitten op weg naar andere werkgever dan de RET. ‘Dat zou heel erg raar zijn.’


Eugène van Houwelingen
Maakt bij de RET zijn jongensdroom waar. In 1999 trad hij in dienst, ‘21 jaar oud en hartstikke nerveus’. Eugène kreeg meteen een proefritje met een les bus in zijn maag gesplitst. Voor het behalen van het benodigde rijbewijs had hij vanzelfsprekend een bus moeten besturen, maar verder had ‘alleen op een vrachtwagen gereden tijdens zijn militaire dienst’. En toen moest hij opeens met zo’n groot apparaat door de stad. Allemaal om hem te testen natuurlijk, want tijdens zo’n rit willen ze wel weten wat je allemaal wel en niet kan, en sturen ze je de kleinste straatjes door. En nou, dan rijd je wel ‘met zweet op je hoofd en in je handen’. Waarom hij bij de RET is gaan werken? Hij vond rijden gewoon heel erg leuk. En daarbij gold: hoe groter het voertuig, hoe beter. Eerst haalde hij zijn B-rijbewijs, toen zijn vrachtwagenrijbewijs, en toen – weer een stapje groter – zijn bus rijbewijs. Wat wil je als jonge jongen nog meer? En inmiddels loopt hij al weer 18 jaar rond bij de RET, ‘iets minder dan de helft van zijn leven’.


Glenn Verschoor
Is coördinator van de afdeling Haltewerk en geeft leiding aan 3 man personeel. Hij werkt al 25 jaar op deze afdeling, maar is al 32 jaar werkzaam bij de RET. Glenn houdt van fröbelen, maakt graag (nieuwe) haltestickers, routeborden en lijsten met vertrektijden. Ton, Erik en Fred – aan wie hij leidinggeeft – zijn de ‘buitenmannen’ en plaatsen de stickers, borden en overige informatievoorziening bij de haltes. Glenn is de creatieveling, zijn mannen publiceren zijn werk. Zo zou je het kunnen zien.

In elke aflevering van HALTE HOEK – van trein naar metro laat stadsdichter Derek Otte zijn licht schijnen op de Hoekse Lijn en de mensen die erbij betrokken zijn. Hieronder vind je zijn prachtige gedichten:

Niet alles gaat altijd zomaar, wat zeg ik: vaker niet dan wel. Geduld en wat vertrouwen dat het goedkomt, is het enige dat helpt. Naast hard blijven werken natuurlijk, doorzetten: blik vooruit. Alles op alles, op blijven letten, we komen d’r wel uit. Voorbereiden is het halve werk maar vaak merk je met je schouders eronder… Dat problemen onverwacht, wonder boven wonder. Onderweg kan er van alles mis en moeten we soms opnieuw beginnen. Tegenvallers horen erbij, ze zijn er om te overwinnen.
De ene heb het met rails, de ander met asfalt: iedere gek zo z’n gebrek. Ik voel me nergens anders dan voorin in de bus op m’n plek. Staan de mensen bij de halte, ga ik aan de kant. Van lieverlee mag iedereen mee, chippen of contant. Hartelijk hallo, hoe gaat het, een praatje, klein of groot. Wat zegt u? Ja, dat klopt, bij die halte… Stop ik ook. Zoek een plekje, staan of zitten, weer een ritje, vanaf hier: ben ik uw chauffeur en u mijn passagier. Her en der van hot naar her, van dit of dat en zo en zus… Er is niets dat rolt als de wielen van de bus.