#03 – In oude sporen en over bruggen

Het ombouwen van het treinspoor Hoekse Lijn naar een metrospoor vergt de nodige kennis en kunde. Een uitdaging voor de mensen van het ingenieursbureau van de RET. Pieter van der Tang werkt op de afdeling die zich specifiek bezighoudt met de spoorbaan en de bovenleidingen van de Hoekse Lijn en hij geniet van het ‘gepuzzel’ dat dit project vereist. Een metro kan namelijk niet zomaar op een treinspoor rijden: de spoorbeveiliging is anders, de voeding is anders en de voertuigen zijn anders, vertelt Pieter. En dan komt het dus aan op goed denkvermogen, goede samenwerking en creativiteit. Daarbij heeft het project een aantal bijzonderheden dat om extra vindingrijkheid vraagt. Zo werd een deel van het oude treinspoor door goederentreinen gebruikt, en ook in de nieuwe situatie zullen deze treinen op het traject blijven rijden. Dat er goederentreinen gaan rijden op een metrospoor is nog niet eerder voorgekomen, maar Pieter en zijn collega’s hebben er een geheel eigen oplossing voor bedacht.

Tom Deijl werkt bij de Centrale Verkeersleiding van de RET, het kloppend hart van het openbaar vervoer in de regio. Vanuit hier wordt het openbaar vervoer gecontroleerd en – wat het metroverkeer betreft – voor een deel zelfs bediend. Zo is de metro opgedeeld in verschillende ‘tafels’ en heeft elke tafel zijn eigen bedieningspaneel. Tom werkt aan de tafel Calandlijn en heeft de metrolijnen A, B en C onder zich. Metrolijn B loopt momenteel nog tot Schiedam, maar zal straks worden verbonden met de Hoekse Lijn. Hiervoor zal een nieuwe tafel in het leven worden geroepen. Een aparte tafel, speciaal voor de Hoekse Lijn, die 24 uur per dag bezet zal zijn. Daarvoor zijn 8 nieuwe verkeersleiders nodig, onder wie Tom. Een flinke groei voor de CVL!

Een andere bijzonderheid van de Hoekse Lijn is dat er 2 beweegbare bruggen op het traject – bij Vlaardingen en Maassluis – aanwezig zijn. Iets waar de metro niet eerder mee te maken heeft gehad. Verkeersleider Tom gaat op werkbezoek bij brugwachter Marcel Vos in Maassluis. De spoorbrug aldaar zal razendsnel worden omgebouwd naar een geschikte constructie voor de metro. Technisch gezien een uitdaging. Maar logistiek moet het straks ook allemaal kloppen. Marcel vertelt dat de brug 10 à 15 keer per dag opengaat en dat het gemiddeld 6 à 7 minuten duurt om de brug te openen, de schepen door te laten en de brug te sluiten. Belangrijke informatie voor Tom, want deze handeling dient zo soepel mogelijk te verlopen zodat de metro er geen hinder van ondervindt.

Verder bezoekt Pieter het voorbouwterrein in Vlaardingen waar verschillende onderdelen van de spoorbaan seriematig worden samengebouwd. Hij bekijkt delen van de Hoekse Lijn die de spoorbeveiliging op het traject moeten laten werken. Ze moeten de overwegen sneller open en dicht laten gaan, anders dan zoals het nu is. Daarvoor moeten delen van de oude spoorlijn worden verwijderd en de nieuwe delen erin worden gelegd. Op de bouwlocatie bij Schiedam neemt hij met RET-toezichthouder Arie van Driel de planning door. Mocht Arie de komende maanden tegen dingen aanlopen waar hij en de aannemer niet uitkomen, dan zullen ze samen met Pieter op zoek gaan naar oplossingen.

RET-ers in deze aflevering:

Pieter van der Tang

Werkzaam voor het ingenieursbureau van de RET, al 16 jaar in dienst bij de RET. Noemt het project Hoekse Lijn een ‘huzarenstukje’. Want als je een metro op een treinspoor zet, moet je allerlei aanpassingen doen en creatieve oplossingen vinden. Superleuk voor een ingenieur natuurlijk. Het is passen, meten en kloppend maken. Pieter is al even bezig met de voorbereidingen, maar de komende 6 maanden komt het eropaan. Gaat het allemaal lukken? Werkt het straks allemaal? In zijn hoofd ziet Pieter de metro al rijden.

 

Arie van Driel

Toezichthouder bij de RET. 32 jaar geleden als voorbouwer begonnen op een voorbouwterrein en langzaamaan doorgegroeid naar zijn huidige functie. De Beneluxlijn is het startpunt geweest van de samenwerking met ingenieur Pieter. Nu maken ze samen af waar de Beneluxlijn destijds gestopt is. Hun mooiste herinnering aan voorgaande projecten? Het plezier dat zij beleven aan het werk. Dat ze samen op zoek gaan naar oplossingen en het klaar spelen om een project succesvol af te ronden. Arie is een teamplayer.

Tom Deijl

Werkt vanaf 2014 bij de Centrale Verkeersleiding van de RET. Bijzonder, want normaal gesproken hebben voormalig chauffeurs en bestuurders de eer om door te stromen naar het epicentrum van de RET. Maar Tom is de eerste CVL-er die van buitenaf is aangenomen. Een experiment, want een project zoals de Hoekse Lijn vereist veel nieuwe aanwas en de RET wil onderzoeken of het ook werkt om mensen van buiten het bedrijf op te leiden als verkeersleider. Tom reageerde op de vacature. In de functieomschrijving had hij gelezen dat een verkeersleider de spil is in de communicatie met bestuurders en in actie komt bij storingen of andere problemen. Dat leek hem wel wat. Dat hij nu alweer 3 jaar werkzaam is bij de Centrale Verkeersleiding en straks plaats mag nemen achter de tafel Hoekse Lijn toont wel aan dat het experiment geslaagd is.

In elke aflevering van Halte Hoek – van trein naar metro laat stadsdichter Derek Otte zijn licht schijnen op de Hoekse Lijn en de mensen die erbij betrokken zijn. Hieronder vind je zijn prachtige gedichten:

Ik zal meteen maar eerlijk wezen, ook ik heb het gedaan: vloeken op een bouwput en dan na al die maanden staan te kijken, zo van: ja… Ze hebben het toch maar weer geflikt. De boel afgezet, het ene afgebroken en het ander opgericht, alsof het niks is, opgestroopte mouwen. Passagiers en passanten lopen langs het bouwen, met iedereen wordt rekening gehouden, er wordt nauwlettend opgepast, iedereen zo min mogelijk tot last, dat is het idee. En natuurlijk krijg je van zo’n verbouwing het een en ander mee maar wederzijds begrip houdt het reizen prettig op deze route. Hallo, je komt nou eenmaal niet zonder omleidingen uit bij resultaten om te… Zoenen.

We doen het met mekaar, samen sta je sterker. Komt voor mekaar, we klaren de klus met samenwerken. Ik mis wat jij ziet, zo is dat ook andersom, het valt of staat met vertrouwen. Zo doe je samen dingen die je in je eentje nooit voor mogelijk had gehouden. Vereende krachten, hand erop, neuzen dezelfde kant op, in het groot en in het klein. Kiezen we samen de beste optie van alle opties die er zijn. Als je onderdeel van een geheel bent, ben je samen resultaatgericht. Communiceren is van elkaar leren, met een ruimere blik komt het einde eerder in zicht. In ons eentje gaan we sneller maar komen we nooit zo ver als wanneer we samen zouden gaan. Het mooiste is terugkijken en zeggen: “Dat hebben WE toch maar mooi gedaan”.